Hyvinvointialueiden perustamisen jälkeen kunnan ydintehtäviksi jäivät kunnan elinvoimasta huolehtimisen lisäksi kuntalaisten hyvinvointi-, sivistys- ja koulutuspalvelut sekä yhdyskuntarakenteeseen liittyvät teknisluonteiset palvelut.
Yhteiskunnan sivistystasoa osoittaa se, miten se huolehtii heikoimmistaan; niistä, jotka eivät itse jaksa tai kykene asioistaan ääntä pitämään. Me Muuramen demareina koemme tämän erityisen tärkeäksi huolehtimistehtäväksemme kunnan hallinnossa. Lapset ja nuoret, mutta myös vanhukset ja vammaiset kuuluvat tähän erityishuolehdittavaan ryhmään.
Suomi elää osaamisesta. Kansallisen koulutus- ja osaamistason noston tulisi olla koko yhteiskunnan toiminnan keskiössä siksi, että Suomella ei ole luonnonrikkauksia samoin kuin naapurimaillamme Norjalla (öljy, kala) tai Ruotsilla (mm. rautamalmi). Suomen tulee pärjätä muita paremmalla osaamisella ja innovatiivisuudella. Suomalaisten keskimääräinen koulutustaso on taantunut huolettavasti suhteessa verrokkimaihimme.
Osaamisen perusta tuotetaan kuntien koulutuspalveluissa, johon osaksi kuuluu mielestämme myös varhaiskasvatus. Laadukas varhaiskasvatus tuottaa oppimisedellytykset, joille sitten perusopetus rakentuu. Tieteessä tulee tuottaa laajasti perustutkimusta, jotta huippututkimuksen edellytykset olisivat olemassa. Samoin koulutuksen tulee tuottaa laajaa ja hyvää perusosaamista, jotta sen joukosta voisi nousta huippuosaamista ja innovaatioita, jotka ovat yhteiskunnallemme elintärkeitä. Suomella ei ole varaa menettää yhtään lasta syrjäytymään oppimisen kehältä.
Muuramen kunnan asukasprofiili on sen laatuinen, että kunnassamme ei tule tyytyä keskinkertaiseen osaamistason tuottamiseen, koska lasten sosioekonomiset lähtökohdat ovat keskimääräistä paremmat. Keskimääräistä paremmin koulutetut perheet pystyvät tukemaan lastensa koulutyötä monien muiden kuntien asukkaita merkittävästi paremmin. Muuramen kunnan veroprosenttiyksikön verotulokertymä on keskimääräistä selvästi parempi. Palveluita tuottava henkilökunta on osaavaa ja osaavan henkilöstön rekrytoinnissa on onnistuttu. Kunta eri palveluineen yhdessä vanhempien ja huoltajien kanssa tukee lasten kasvua ja kehitystä. Edellytykset hyvään oppimiseen ovat siis olemassa ja oppimistuloksetkin ovat olleet varsin hyviä erilaisissa mittauksissa. Itsetyytyväisyyteen ei ole kuitenkaan varaa: parempaa oppimista on tavoiteltava ja koulutuspalveluja edelleen kehitettävä.
Muuramen kunta on viime vuosina satsannut poikkeuksellisen paljon koulujen ja päiväkotien kiinteistöihin. Seuraavaksi on huomiota kiinnitettävä itse kasvatusja opetustoiminnan ytimeen, oppimisprosessin tukemiseen. SDP:n vaaliteemana kuntavaaleissa 2025 oli opetusryhmien koon pienentäminen, jotta jokainen lapsi – myös lahjakkaimmat oppilaat! – saisi tarvitsemaansa tukea saavuttaakseen oman oppimispotentiaalinsa ylärajat. Se edellyttää, että oppiminen tapahtuu nykyistä pienemmissä opetusryhmissä – tietysti oppiaiheiden mukaisesti vaihdellen.
Muuramessa tulisi pohtia myös mahdollisuutta lisätä perusopetuksen aikaisen opetustuntien kertymän määrää valtakunnallisesta minimituntimäärästä. Se antaisi tarvittavaa väljyyttä opetuksen eriyttämiseen oppimisedellytysten mukaisesti. Näitä teemoja haluamme edistää Muuramen kuntalaisten parhaaksi hyvässä yhteistyössä muiden puolueiden kanssa.
Olethan yhteydessä meihin valtuutettuihisi pitkin valtuustokautta.
MUURAMEN SOSIALIDEMOKRAATTINEN VALTUUSTORYHMÄ
PS. Meitä voi seurata somessa Facebookissa (Muuramen demarit) ja jatkossa myös
Instagramissa (SDP Muurame).


Vastaa